SHARIFAH AINI 1953-2014

AL FATIHAH ditujukan khas untuk Allahyarham Datuk Sharifah Aini, Biduanita Negara yang amat dikasihi yang telah berpulang menemui Ilahi pada 5 Julai 2014.   Permata seni negara yang banyak berjasa ini telah meninggalkan impak dan legasi seni yang besar terhadap industri muzik tanahair.  Terlalu mengimpikan untuk menjadi penyanyi ternama.  Dengan kesungguhan dan komitment yang tinggi, pengorbanan yang beliau curahkan terhadap kerjaya seni ini tidak sia-sia kerana Sharifah Aini adalah 'jenama hebat' yang tiada tolok bandingan.  Lebih 4 dekad dalam industri muzik tempatan (1970-2014) merupakan satu tempoh masa yang cukup panjang tetapi beliau mampu mempertahankannya sehingga ke akhir hayatnya.  Tiga faktor ini mungkin antara penyebab Ratu Seni Suara ini mampu bertahan berbakat besar, kental menempuh cabaran sebagai anak seni terutama yang pahit dan tidak jemu mempertingkatkan diri.

Perjalanan dan rentetan dunia seninya (dapat dibaca melalui koleksi Arkib Artikel) adalah evolusi dan transformasi industri muzik tanahair.  Kegiatan seninya bermula setelah berjaya mendapat tempat ketiga 'Johan 69' pertandingan nyanyian anjuran RTS (Radio Televisyen Singapura, kini dikenali sebagai TV MediaCorp).  Dari seorang gadis yang tinggi lampai yang berambut 'ponytail' dalam pertandingan tersebut beliau telah dilamar syarikat EMI Singapura untuk menjadi artis piringhitam dibawah bimbingan komposer ternama ketika itu, Kassim Masdor.  Maka lahirnya EP sulung Sharifah Aini, SERI DEWI MALAM pada tahun 1970 yang telah mengangkatnya sebagai bintang baru yang  mempunyai masa depan yang cerah.  Sambutan awal terhadap albumnya adalah sederhana kerana masih dibayangi dengan bintang besar ketika itu seperti Rafeah Buang, Sanisah Huri, Kartina Dahari, Anita Sarawak dan Sarena Hahsim.  Namanya mula mengharum dan meniti ke kemuncak apabila album-albumnya mula diterbitkan oleh komposer Ahmad Nawab sekitar tahun 1974-1978. 

Showmanship yang sederhana menjadikan dia sebagai tarikan yang sesuai untuk ditonton semua lapisan masyarakat dan lagu-lagunya kekal relevan untuk diminati sepanjang zaman.  Tidak dinafikan aset utama Sharifah Aini adalah vokal merdu yang dimilkinya.  Jadi apabila album-album beliau yang diterbitkan oleh komposer lain selepas penghijrahan Ahmad Nawab ke syarikat rakaman lain langsung tidak menjejas populariti Sharifah Aini berbanding kebanyakan artis yang akan gagal apabila album mereka bertukar tangan dengan komposer lain.  Malah album beliau pada tahun 1979-1984 terbitan S Atan terus mengkukuhkan namanya sebagai artis yang amat diminati. 

Bagaimanapun pada penghujung 80an dan awal 90an, Sharifah Aini menyepi seketika apabila menghadapi pelbagai masalah peribadi termasuk kes samannya ke atas sebuah akhbar berkenaan pertelingkahan beliau dengan ibunya, kes perceraian perkahwinan keduanya dan perisytiharan muflis ke atas dirinya.  Tetapi pada tahun 1995, Sharifah Aini membuat kejutan dan namanya menjadi sebutan semula apabila konsert 3 malam berturut-turut SHARIFAH AINI BERSAMA ORKESTRA KUALA LUMPUR dan album live daripada konsert tersebut SERAUT WAJAH SEMERDU SUARA mendapat sambutan diluar dugaan.  Bermula dari kejayaan ini, Sharifah Aini terus sibuk dengan rakaman album baru, persembahan eksklusif dan layanan kelas satu syarikat rakaman EMI meraikan ulangtahun Sharifah Aini ke-30nya bersama EMI dan pelancaran album CD endhanced SERIBU MAWAR di atas kapal persiaran mewah SuperStar Virgo bersama peminat bertuah dan wartawan.

Sharifah Aini cukup hebat kerana mampu menyempurnakan apa-apa saja genre muzik yang diserahkan kepadanya termasuk irama keMelayuan/tradisional pelbagai rentak seperti langgam, asli, zapin, inang, keroncong, joget, pop etnik, dangdut dan muzik kontemporari seperti pop jazz, r&b, slow rock dan juga irama nasyid.  Manakala lagu balada menjadi santapan wajib beliau dalam setiap rakaman album untuk dinikmati oleh peminat setianya sehingga pernah digelar sebagai 'Ratu Lagu-Lagu Cinta'.

Ramai rakan seangkatannya yang telah menyepi manakala pendatang-pendatang baru yang silih berganti 'datang dan pergi' tidak berjaya menenggelamkan populariti beliau yang terus bertahan dalam kelas dan liganya sendiri.  Malah sehingga akhir hayatnya beliau masih menerima undangan pertunjukan eksklusif.  Jarang sekali (mungkin tiada) penyanyi yang berusia 50/60 masih mendapat tempat utama dalam industri muzik tempatan malah terus menerima layanan istimewa daripada pelbagai pihak.

Beliau juga merupakan satu-satunya artis yang dapat bertahan lama dalam sebuah syarikat rakaman dan untuk itu namanya telah diabadikan didalam The Malaysian Book Of Records.  EMI sebuah syarikat rakaman gergasi antarabangsa telah mengikat beliau dalam tempoh yang panjang iaitu 37 tahun iaitu sehingga penutupan operasi EMI di Malaysia.  Malah di zaman kemuncak, Sharifah Aini pernah digelar sebagai 'Anak Emas EMI' kerana layanan istimewa EMI terhadapnya.  Mana mungkin jika tiada faktor 'commercial value' dan aura tersendiri, EMI terus menjadikannya sebagai aset yang cukup berharga.  (Nota: EMI Malaysia telah menutup pejabat dan menamatkan operasi di Malaysia pada pertengahan 2008).

Sama ada kita suka atau tidak, kita tidak boleh mengubah sejarah.  Namanya sudah terpahat dalam persada muzik negara dan sumbangan besar beliau akan terus diingat dan dikenang.  Beliau adalah penggiat seni tulin yang ketika hayatnya dan sanggup mengenepikan kehidupan peribadi demi seni yang amat dicintai.  Amat wajar penyanyi tersohor negara kesayangan ramai ini diiktiraf sebagai BIDUANITA NEGARA dan dianugerah gelaran 'Datuk'.

 

Anda boleh membaca artikel 'Dalam Kenangan' Biduanita Negara Datuk Sharifah Aini yang telah disiarkan dalam akhbar dan majalah setelah kepergian beliau pada 5 Julai 2014.  Artikel-artikel ini tidak pernah dimuat naik dalam website versi 2007–2014 dan TERKINI dihimpunkan dalam koleksi ARKIB ARTIKEL 4.

ARTIKEL TERKINI   

TIADA GALANG GANTI (Metro Ahad: RAP/RAPXTRA – 9 Julai 2023)

SHARIFAH AINI, THE RIGHT MEDICINE FOR NOSTALGIA (New Sunday Times – 9 July 2023)

DENGAR ... playlist 'SHARIFAH AINI MENYANYIKAN SEMULA LAGU LAGU HIT BROERY' (VERSI BROERY VS VERSI SHARIFAH AINI) yang menyenaraikan lagu lagu yang sama nyanyian kedua-dua penyanyi tersohor tersebut iaitu lagu versi asal oleh Broery dan versi rakaman semula oleh Sharifah Aini.

Dengar Playlist SHARIFAH AINI MENYANYIKAN SEMULA LAGU LAGU HIT BROERY (VERSI BROERY VS VERSI SHARIFAH AINI)

 

biodata professional allahyarham datuk sharifah aini secara ringkas.

Penglibatan Sharifah Aini dalam industri perfileman tempatan hanya untuk 3 buah filem sahaja dan kesemuanya untuk watak utama.  Mula diperkenalkan dalam filem HAPUSLAH AIRMATAMU arahan M Amin, diikuti SUMBER ILHAMKU dan BINTANG PUJAAN (SUPERSTAR).  Pencapaian dalam bidang lakonan boleh dikatakan sederhana sahaja dan ternyata nama Sharifah Aini cukup berpengaruh apabila semua lakonan filemnya sebagai bintang utama mendapat sambutan dan mencapai sasaran pecah panggung.

 

 

Penggiat seni industri hiburan masa kini cukup beruntung kerana menerima pengiktiraf atas hasil kerja seni mereka dari pelbagai penganjur majlis penganugerahan.  Jika keadaan ini berlaku di era tahun 70-80an saya amat yakin Sharifah Aini merupakan penyanyi yang paling banyak menghimpun koleksi pelbagai anugerah.  Populariti yang dikecapi cukup membanggakan kerana sehingga hayatnya namanya masih gah dan utuh di persada muzik tanahair.

  

 

 

Autobiografi yang ditulis dalam bahasa Inggeris telah dilancarkan pada pertengahan September 2005 dibahagikan kepada dua bahagian utama.  Bahagian pertama, A TIME TO SPEAK ditulis oleh Sharifah Aini sendiri dalam usaha menjelaskan semua perkara yang pernah dilaluinya bermula dari awal kerjaya nyanyiannya, jatuh bangunnya dan juga menjawab beberapa perkara yang pernah menjadi kontroversi.  Bahagian kedua, The 55 Reasons Why Sharifah Aini Was Not Lying ditulis oleh 'Pakar Gerak Bahasa Badan', Jackson Yogarajah berkenaan misteri disebalik serangan ke atas Sharifah Aini di Persiaran Damansara, di hadapan bangunan Sri Pentas TV3, 14 Oktober 2004.

 

Bacaan al Quran oleh Sharifah Aini yang dipetik dari album BUKAN CINTA BIASA dan EDISI KHAS: KERANAMU RASULULLAH (Sempena Sambutan Maulidur Rasul 1430H, terbitan Jamiyah Singapura)

Surah Al Baqarah (ayat 128)

Surah Al Maidah (ayat 7)

Surah Al Mu'minun (ayat 1-5)

Surah Al Fathir (ayat 3)

Surah Ar Rahman (ayat 25-30)

Surah Al Mulk (ayat 1-2)

Surah Al Haaqah (ayat 40-43)

Surah Al Qadr (ayat 1-5)

Sedikit info mengenai website BIDUANITA SEPANJANG ZAMAN SHARIFAH AINI (1953-2014). Website ini pernah muncul sekitar April 2007 tetapi ditamatkan pada 6 Julai 2014 atas menghormati kepergian allahyarham Datuk Sharifah Aini.  Saya masih ingat ketika pertamakali berlegar di alam siber sambutannya cukup hebat sehingga banyak muncul blog dan website berkenaan Sharifah Aini diwujudkan.  Dan paling istimewa, sudah tentunya sapaan dan penghargaan jutaan terima kasih Kak Pah kepada saya.  Kini setelah 4 tahun direhatkan, saya membuat keputusan untuk menerbitkan semula website ini atas sumbangan dan jasa beliau yang perlu dihargai dan diingati walaupun saya tahu akan ada maklumbalas pro dan kontra.  Kandungan Website ini lebih bersifat info dan ia mungkin berguna bagi generasi baru untuk menjadikannya sebagai sumber rujukan (walapun ia masih serba kekurangan).  Kepada peminat Sharifah Aini dan netizen yang ingin berkongsi pandangan, artikel dan apa-apa saja mengenai Sharifah Aini boleh hubungi saya melalui email: carmahl@gmail.com.

Akhir Qalam, Terima kasih.

Kamal Mohd Salleh (Carmahl MS)

Admin, 6 Oktober 2018 @ dikemaskini 18 Januari 2024.