Penggiat seni industri
hiburan masa kini cukup beruntung kerana menerima pengiktiraf atas hasil
kerja seni mereka dari pelbagai penganjur majlis penganugerahan. Jika keadaan ini
berlaku di era tahun 70-80an saya amat yakin Sharifah Aini merupakan
penyanyi yang paling banyak menghimpun koleksi pelbagai anugerah.
Populariti yang dikecapi cukup membanggakan kerana sehingga hayatnya
namanya masih gah dan utuh di persada muzik tanahair. Di awal pembabitannya, sebagai
artis pringhitam (ketika itu, EMI Singapura), Sharifah Aini diterima
sebagai artis pendatang baru yang cukup berbakat. Popularitinya
meningkat dari masa ke semasa sehinggalah zaman kemuncaknya sekitar tahun 1976-1979.
Di era 70an dan awal 80an, ramai rakan seperjuangannya yang juga pernah
bernaung dengan syarikat yang sama
seperti Rafeah Buang,
Sanisah Huri, Kartina Dahari, Sarena Hashim, Uji Rashid satu demi mula
menyepi dalam bidang rakaman ataupun berhijrah ke syarikat piringhitam
yang lain, manakala pendatang-pendatang baru
yang agak menonjol ketika itu, Rose Iskandar, Rosemaria, Gaya Zakry
yang pernah dikatakan bakal mengambil tempatnya juga menghilangkan diri,
namun Sharifah Aini terus disanjung sebagai penyanyi
kesayangan ramai dan kekal bersama syarikat EMI.
Keunggulan dan
kehebatan populariti Sharifah Aini tetap menjadikan beliau satu-satunya penyanyi yang paling banyak
menerima anugerah 'Gold Disc' iaitu penjualan album melebih 50,000
unit. Manakala
'Silver Disc' ke atas penjualan album melebihi 25,000 merupakan sasaran biasa bagi
album-albumnya walaupun ia mendapat saingan dari album cetak rompak yang
cukup berleluasa ketika itu. Pencapaian sebegini sukar diraih oleh
penyanyi-penyanyi lain terutama penyanyi solo di era tersebut.
Tanpa pendidikan formal
bahasa Inggeris beliau telah membuat kejutan ke atas dunia
hiburan tanahair apabila album Inggeris pertamanya
FOREVER AND EVER
(1977) laris di pasaran dan lagu-lagunya mendapat sambutan hangat. Pencapaian yang hebat ini telah membuka ruang seluas-luasnya kepada
Sharifah Aini apabila syarikat EMI memberi kepercayaan kepada beliau
untuk melahirkan album Inggeris yang kedua
WOMAN IN LOVE (1979)
yang juga sukses di pasaran. Malah cukup membanggakan apabila
penjualan album-album Inggeris beliau mengatasi penjualan album-album
Inggeris penyanyi-penyanyi tempatan ternama seperti Anita Sarawak, DJ Dave, Khadijah Ibrahim & Sudirman.
Itulah keistimewaan dan uniknya Sharifah Aini yang 'sentiasa
menjadi dirinya sendiri' dan tidak terpengaruh atau menjadikan vokalnya
sebagai 'klon' daripada
penyanyi Barat. Beliau telah menghasilkan 7 album Inggeris
termasuk dua album kompilasi, Collection
Plus 2 dan THE BEST of
sharifah aini.
Bagaimanapun sekitar
penghujung 80an dan awal 90an kegiatan seninya agak perlahan kerana
dilanda pelbagai masalah peribadi. Ketika itu
trend muzik tempatan dikuasai irama rock dari kumpulan kegilaan remaja seperti
Search, Wings, Lefthanded dan
Ella & The Boys, manakala irama balada
masih dapat bertahan dan terus diminati terutamanya dari artis wanita angkatan baru yang amat popular
seperti Francissca Peters, Ramlah Ram, Siti
Fairuz, Fauziah Latiff, Ziana Zain dan Nora.
Sharifah
Aini bangkit semula di tengah-tengah kebanjiran kepelbagaian genre muzik
dan munculnya ramai artis baru
�
namanya kembali bersinar apabila konsertnya SHARIFAH AINI BERSAMA
ORKESTRA KUALA LUMPUR pada tahun 1995 yang berlangsung untuk tiga malam berturut-turut mendapat
sambutan luar biasa. Kejayaan berganda apabila album 'live'
SERAUT WAJAH SEMERDU SUARA sempena konsert tersebut
yang
diterbit dan dipasarkan pada penghujung tahun yang sama juga mendapat sambutan hebat
apabila terjual melebihi
100,000 units dan layak menerima anugerah platinum. Malah sebuah lagu
rakaman studio yang
terkandung dalam album tersebut, 'Seksa' yang digubah
semula oleh S Atan diterima pendengar dan menjadi hit walaupun
jarak populariti lagu tersebut yang asalnya dinyanyikan oleh kumpulan
Ukay's dan versi rakaman semula Sharifah Aini tidak sampai
setahun. Ramai yang memuji lontaran hebat vokal Sharifah Aini
telah menjadikan
lagu tersebut bertambah indah, malah mampu bersaing dengan kehangatan
irama dangdut bawaan Amelina & Iwan yang sedang menular ketika itu.
Di bidang lakonan pula
beliau telah membintangi tiga buah filem sebagai pelakon utama,
HAPUSLAH AIRMATAMU, SUMBER ILHAMKU
dan
BINTANG PUJAAN (SUPERSTAR).
Secara jujur saya lebih meminati
beliau sebagai penyanyi dan beranggap mungkin tawaran filem yang diterimanya hanya
sebagai medan untuk menguji bakat lakonannya. Tiada anugerah besar
yang diterimanya menerusi filem-filem tersebut walaupun Festival Filem
Malaysia telahpun wujud ketika itu. Festival Filem Malaysia yang
pertama telah diadakan pada tahun 1980. Bagaimanapun beliau pernah
menerima anuegarah khas menerusi festival filem antarabangsa sebagai Pelakon Harapan
Terbaik
menerusi filem
sulungnya,
HAPUSLAH AIRMATAMU
di
Festival Filem
Asia di Pusan (kini dikenali sebagai Busan), Korea Selatan. |